Om te starten in onze ateliers is geen voorkennis vereist. In principe starten nieuwe leerlingen in het eerste jaar van de gekozen optie.
In de vierde graad ligt de klemtoon op: "laten leiden", "begeleiden" of "zelfstandig zijn".
Sommige leerlingen willen in dat merkwaardige gebied van beeldende kunst behoedzaam rondgeleid worden. Ze willen in de eerste plaats vertrouwd raken met de materie en vinden het goed om bij de hand genomen te worden.
Anderen vinden het aangenamer om in de academie de nodige ondersteuning te krijgen.
Zij verlangen advies en een deskundige mening bij het uitvoeren van wat zij voor ogen hebben. Zij willen begeleid worden.
We streven naar de ontwikkeling van de eigen, authentieke beeldtaal en zelfstandigheid. Na enkele jaren in de ateliers vertoefd te hebben, zijn de leerlingen voldoende onderlegd om vrij en zelfstandig te werk te gaan. Zij hebben vooral nood aan een opinie of een woord van kritiek.
De taak van de leerkracht in al deze processen, is begeleiden, aanreiken en stimuleren.
In de vierde graad volgen de leerlingen acht uur per week les (Specifiek Artistiek Atelier); twee blokken van vier lesuren. Onze academie werkt met een ateliersysteem met vaste lesmomenten waarbij een leerling begeleid wordt door dezelfde atelierleerkracht(en).
In het tweede jaar van de vierde graad volgen alle leerlingen Kunst en Cultuur en bestaat het curriculum uit zes uur Specifiek Artistiek Atelier en twee uur Kunst en Cultuur.
Overzicht ateliers: