Regionale academie voor beeldende kunsten
Menu

Joke Van Canneyt “Imaginair Museum”

EDMOND BAUDOIN / °1942 / NICE

TEKENT VOORNAMELIJK AUTOBIOGRAFISCHE STRIPVERHALEN / HIJ ZIET ZIJN TEKENINGEN ALS MUZIEK / HOE ER RITME SCHUILT IN LIJN, MELODIE EN COMPOSITIE / HOE DIT ALLES UITEINDELIJK HET LEVEN UITDRUKKEN IN TEKENINGEN EN BEWEGING / HIJ TEKENT ECHTE MENSEN MET AL HUN GEHEIMEN EN TWIJFELS / VOOR MIJ BIEDT ZIJN WERK TROOST VAN DE BOVENSTE PLANK / DE TEKENING KOMT UIT ‘AMATLAN’, EEN ZEER GOED CADEAU VAN EEN ZEER GOEDE VRIENDIN

DAVID HAMILTON / °1933 / LONDEN

BEKEND OM ZIJN EROTISCHE SOFT-FOCUS FOTO ‘S VAN JONGE MEISJES / ZIJN WERK RIEP HEEL WAT CONTROVERSE OP EN SPEELDE EEN PROMINENTE ROL IN HET DEBAT WAT ALS KUNST EN WAT ALS PORNOGRAFIE MOET WORDEN OPGEVAT / HIJ REGISSEERDE 5 SPEELFILMS WAARVAN BILITIS 1977 ZIJN BEKENDSTE SENSUELE PAREL IS! /
HIER GEEN KENMERKEND ‘VASELINE-OP-DE-LENS-WERK’MAAR EEN UITGESTREKT NAAKT
DAT NIET IN DE EERSTE PLAATS DE SENSUALITEIT VAN EEN ONTLUIKEND MEISJESLICHAAM BENADRUKT ALS WEL ZIJN STERKE COMPOSITORISCHE KRACHT WAARDOOR HET LICHAAM MEER TOT VORMELIJK EN MANIPULEERBAAR OBJECT GEMAAKT IS /

 

FRANCIS ALŸS / °1959 / BELGIE

EEN VAN ‘S WERELDS BELANGRIJKSTE HEDENDAAGSE KUNSTENAARS / QUA SCHAAL EN TECHNIEK UITERST GEVARIEERD WERK / TEKENINGEN / VIDEO / FOTOGRAFIE / SCHILDERIJ / PERFORMANCE / VOORAL ZIJN EPISCHE ACTIES MET HONDERDEN DEELNEMERS INTRIGEREN ME / ALSOOK ZIJN EIGEN VAAK ABSURD AANDOENDE ACTIES / HIJ WERD IN 2001 UITGENODIGD DEEL TE NEMEN AAN DE BIËNNALE VAN VENETIË / HIJ BESLO
OT DE DRAAK TE STEKEN MET HET DIPLOMATIEKE SPEKTAKEL DOOR EEN PAUW DIE DOOR DE GIARDINI SCHREED UIT TE ROEPEN TOT ZIJN PERSOONLIJKE AMBASSADEUR / ‘AS LONG AS I’M WALKING’ 1992 RESUMEERT DE MANIER WAAROP DOOR DE STAD DOLEN, MEER NOG DAN ZIJN ARTISTIEK MEDIUM, ZIJN LEVENSFILOSIE IS GEWORDEN / HET WANDELEN, MET OF ZONDER STAD, DOE IK ZELF OM DE BESTE GEDACHTES NAAR BOVEN TE HALEN

GABRIËL OROZCO / °1962 / MEXICO

GRAPPIGE ASSOCIATIEVE KUNST / HIJ TREKT DE DINGEN UIT HUN HUIDIGE CONTEXT / BRENGT VERANDERINGEN AAN WAARDOOR DE FUNCTIONALITEIT VAN VOORWERPEN VERDWIJNT / HIJ COMBINEERT TOTAAL UITEENLOPENDE SITUATIES MET ELKAAR EN CREËERT NIEUWE WERELDEN / HIJ LAAT DE 2 GEOGRAFISCHE UITERSTEN DER NATUUR MET MEKAAR COMMUNICEREN / HIJ GEBRUIKT EENDER WELK MEDIUM / STERK / POËTISCH / KOSMISCH EN LICHT / ‘CATS AND WATERMELONS’ 1992 DOET MIJ LACHEN

JOKE VAN CANNEYT / °1981 / BELGIE

MIJN BEELDEND WERK SPEELT ZICH DE LAATSTE JAREN HOOFDZAKELIJK OP HET PODIUM AF / MIJN INSPIRATIE HAAL IK UIT WANDELINGEN / OBSERVATIES VAN DINGEN EN MENSEN / TEKSTEN / VEEL MUZIEK / ALLES EIGENLIJK / 2 BELANGRIJKE THEMA ‘S ZIJN STILTE EN RELATIES / HETGEEN OP HET PODIUM TE ZIEN IS ZIJN ASSOCIATIEVE BEELDEN EN SFEREN DIE GEVORMD ZIJN DOOR TEKENINGEN, FOTO ‘S EN C
OLLAGES DIE IK MAAK / DE VOORSTELLINGEN BESCHOUW IK ALS INSTALLATIES / ER WORDT VEEL BELANG GEHECHT AAN SCENOGRAFIE / DE SPELERS ZIJN ONDERDEEL VAN DE INSTALLATIE / HET WERK DAT IK HIER KOOS IS EEN SCÈNEBEELD UIT ‘LANDSCHAP BAKTRIË’ MIJN LAATSTE VOORSTELLING GECREËERD VANUIT HET PERSONAGE STEPHAN VON SALA (EEN THEATERREGISSEUR) UIT ‘DE EENZAME WEG’ VAN ARTHUR SCHNITZLER

OLAFUR ELIASSON / °1967 / KOPENHAGEN

ELIASSON HOUDT ZICH VOORNAMELIJK BEZIG MET DE RELATIE TECHNIEK EN NATUURKUNDIGE FENOMENEN, ZOALS LICHT EN WATER, BEWEGING EN REFLECTIE EN PROBEERT DEZE ELEMENTEN IN ZIJN ARTISTIEKE CONCEPT TE VERWERKEN / ‘THE GOOSE LAKE TRAIL’ 2006 IS EEN ROAD CONVERSATION TUSSEN ELIASSON EN HANS ULRICH OBRIST / HET IS EEN TRIP DOOR DE WOESTE HOOGLANDEN VAN IJSLAND, LANGS GLETSJERS EN DOOR ZANDSTORMEN IN EEN OMGEBOUWDE JEEP / IN HET DAK VAN HET VOERTUIG INSTALLEERDE ELIASSON EEN TRANSPARANTE KOEPEL / HET IS EEN UNIEKE ONTMOETING TUSSEN 2 GEPASSIONEERDE MANNEN

PAULA REGO / °1935 / LISSABON

REGO GEBRUIKT IN HAAR SCHILDERIJEN VAAK BEKENDE BRONNEN ZOALS LITERATUUR, MYTHOLOGIE, SPROOKJES, RELIGIEUZE VERHALEN EN STRIPVERHALEN ALS VERHALENDE ELEMENTEN / ZE CREËERT SURREËLE WERELDEN MET DIT REFERENTIEMATERIAAL / HET WERK VERTOEFT VAAK IN EEN DROOMSFEER / WAT MIJ HET MEEST AANTREKT IS HAAR WERKMETHODE / ZE BOUWT SCENES MET ZELFGEMAAKTE POPPEN EN ATTRIBUTEN DIE ZE VERVOLGENS VANUIT VERSCHILLENDE PERSPECTIEVEN TEKENT EN SCHILDERT / DE KNOESTIGE VROUWEN IN HAAR WERK ZIJN EXCELLENT INSPIRATIEMATERIAAL OM OP DE PLANKEN TE BRENGEN / IN HET SCHILDERIJ ‘CONVULSION’ 2000 SPEELDE IK 3 JAAR GELEDEN DE LIGGENDE VROUW / HEERLIJK TERGEND!

PIPILOTTI RIST / °1962 / ZWITSERLAND

KRUISING TUSSEN MADONNA EN CINDY SHERMAN / ZANGERES BIJ LES REINES PROCHAINES / HILARISCHE, LEGENDARISCHE VERSIE VAN WICKED GAME VAN CHRIS ISAAK / ZEER EXPRESSIEF VIDEOWERK DAT EXPLODEERT VAN KLEUR WAARIN ZE ZELF (VAAK) (NAAKT) AANWEZIG IS / SPELENDERWIJS BEWEEGT ZE ZICH / VRIJ / IN ‘OPEN MY GLADE’ 2000 IS RIST ZELF TE ZIEN / LEUKE BEZIGHEID, GEZICHTSONDERZOEK

SALLY MANN / °1951 / LEXINGTON

AFGELOPEN VAKANTIE ZAG IK TIJDENS EEN OVERZICHTSTENTOONSTELLING IN STOCKHOLM HET WERK VAN MANN / DIT WAS DE EERSTE KEER DAT IK KENNIS MAAKTE MET HAAR WERK EN HET ONTROERDE ME DANIG / ZE DOCUMENTEERDE JARENLANG HAAR OPGROEIENDE KINDEREN, DE NATUUR IN HAAR DIRECTE OMGEVING EN IN HAAR MEEST RECENTE WERK DODE LICHAMEN / DIT DOET ZE MET ANTIEKE CAMERA ‘S EN 19E-EEUWSE FOTOGRAFISCHE PROCESSEN WAARDOOR HAAR WERK EEN GROTE AUTHENTICITEIT KRIJGT / HET WERK DAT IK KOOS ‘THREE GRACES’ 1994 TOONT MANN ZELF (UITERST LINKS) MET HAAR 2 DOCHTERS EN IS VOOR MIJ EEN BEELD DAT GETUIGT VAN VRIJHEID, VERBONDENHEID, PLEZIER EN ABSOLUTE LIEFDE

TINO SEHGAL / °1976 / LONDEN

HET WERK VAN SEHGAL TYPEERT ZICH IN DE ONTMOETING TUSSEN PERSONEN / ER IS GEEN FYSIEKE DRAGER / DEELNEMERS AAN ZIJN WERK WORDEN ONDERDEEL VAN HET KUNSTWERK / HET WERK BESTAAT UIT LEVENDE SCULPTUREN / HIJ MAAKT PERFORMANCES MET INGEHUURDE ACTEURS, DANSERS, ZANGERS DIE VOLGENS GECONSTRUEERDE PATRONEN EEN INTERACTIE AANGAAN MET DE BEZOEKERS / NIETS VAN ZIJN WERK WORDT GEDOCUMENTEERD NOCH ZIJN ER GESCHREVEN INSTRUCTIES / DE RICHTLIJNEN WORDEN ENKEL MONDELING GEGEVEN DOOR IEMAND DIE DOOR SEHGAL OPGELEID WORDT / IN 2011 WAS IK GEDURENDE 10 WEKEN PERFORMER VOOR ZIJN ‘THIS IS PROPAGANDA’-PERFORMANCE UIT 2002